Dieta mediteraneana – cea mai sanatoasa dieta din lume

Cercetarile au aratat ca alimentatia cea mai sanatoasa din lume este dieta mediteraneana (cunoscuta si sub numele de dieta cretana), pentru ca ea ne ajuta sa avem o stare buna a sanatatii pe tot parcursul vietii. Alimentatia in stil mediteranean are o traditie de secole, este foarte sanatoasa si reflecta modul de viata al locuitorilor din tarile din jurul Marii Mediterane, si in mod special alimentatia din insulele grecesti Creta si Corfu. Organizatia UNESCO a recunoscut, inca din noiembrie 2010, ca obiceiurile alimentare din Grecia, Cipru, Croatia, Italia, Spania, Portugalia si Maroc fac parte din Patrimoniul cultural imaterial al umanitatii.

Desi exista mai mult de 20 de tari riverane Marii Mediterane, este o diferenta intre bucatariile acestor tari, care au totusi o cultura culinara comuna, au practici culinare comune si obiceiuri culinare pastrate inca din antichitate.

Beneficiile dietei mediteraneene

Salata Dakos (din bucataria cretana) - arhetip al dietei mediteraneene - photo by danichro (CC BY-SA 2.0), on Flickr

Salata Dakos (din bucataria cretana) - arhetip al dietei mediteraneene - photo by danichro (CC BY-SA 2.0), on Flickr

Dieta mediteraneana este o alimentatie sanatoasa, benefica organismului, deoarece ofera o protectie asupra vaselor de sange din creier, scade cu 83% riscul imbolnavirii de diabet, scade riscul imbolnavirii de cancer si previne bolile cardiovasculare.

Aceasta dieta mediteraneana este sanatoasa, echilibrata, delicioasa si hranitoare, o dieta care asigura un nivel de colesterol bun si ajuta la pierderea in greutate si la cresterea longevitatii. Persoanele care au un stil de viata sanatos, au o activitate fizica regulata si un regim alimentar de tip mediteranean, prezinta un risc scazut al imbolnavirii de Parkinson si de Alzheimer. Cei care au urmat o dieta mediteraneana au avut o mai mare protectie impotriva cancerului de piele.

Inca din 1945, studiile cercetatorilor americani au aratat ca dieta mediteraneana este sanatoasa. Abia dupa 1990 a aparut recunoasterea pe scara larga a acestui mod de alimentatie simplu si sanatos al locuitorilor din tari precum: Grecia, Cipru, Italia, Spania. Aceasta stare a sanatatii este determinata si de ambianta placuta in care se serveste masa alaturi de familie si de prieteni, dar si de conditiile naturale si de expunerea la razele soarelui o perioada cat mai mare din an. Spre deosebire de alte zone din Europa, in tarile mediteraneene sunt rare cazurile de boli cardiovasculare, depresii si atacuri cerebrale.

Salata greceasca - photo by Ruth L (CC BY-ND 2.0), on Flickr

Salata greceasca - photo by Ruth L (CC BY-ND 2.0), on Flickr

In urma cercetarilor efectuate in anul 1948, privind sanatatea locuitorilor din Insula Creta, s-a constatat ca persoanele din aceasta insula au o stare de sanatate foarte buna, sunt longevivi, nu au accidente vasculare cerebrale, nu au probleme cardiovasculare pentru ca au o alimentatie sanatoasa care consta intr-un consum ridicat de fructe, legume, cereale, peste, masline si ulei de masline si o cantitate redusa de vin rosu.

Ingrediente secrete ale dietei mediteraneene

Starea excelenta de sanatate a locuitorilor din tarile mediteraneene este data nu doar de dieta mediteraneana, ci si de un obicei culinar mostenit de milenii: acela de a manca impreuna. Plutarh spunea inca din primul secol: “Noi nu ne asezam la masa pentru ca sa mancam, ci pentru ca sa mancam impreuna“.

Acest obicei se pastreaza si astazi in multe tari din jurul Mediteranei. Pe langa placerea de a manca, aceste momente ii fac pe oameni sa fie mai sociabili. Un alt obicei al acestor locuitori este de a manca in tihna si de a mesteca cat mai bine alimentele, pentru a avea o buna digestie.

Caracteristicile dietei mediteraneene

Dieta mediteraneana se caracterizeaza prin:

Salata greceasca clasica - photo by Nate Gray: A Culinary (Photo) Journal (CC BY-NC-SA 2.0), on Flickr

Salata greceasca clasica - photo by Nate Gray: A Culinary (Photo) Journal (CC BY-NC-SA 2.0), on Flickr

  • consum ridicat de fructe si legume cat mai proaspete, in fiecare zi
  • cantitati mari de cereale integrale
  • zilnic se consuma nuci (contin omega-3) si seminte
  • un consum ridicat de ceapa, usturoi, condimente si plante aromate proaspete (busuioc, chimen)
  • zilnic se consuma iaurt si branza (de oaie, capra)
  • paine, oua – de 4 ori pe saptamana
  • peste proaspat si fructe de mare (de 2-3 ori pe saptamana)
  • o cantitate mare de ulei de masline
  • cantitati mici de carne rosie (de cateva ori pe luna)
  • un consum moderat de produse lactate
  • consum redus de alcool (doua pahare de vin rosu pe zi, la masa)
  • carne de pasare de curte (de cateva ori pe saptamana).
Salata greceasca cu busuioc - photo by Magalie L'Abbé (CC BY-NC 2.0), on Flickr

Salata greceasca cu busuioc - photo by Magalie L'Abbé (CC BY-NC 2.0), on Flickr

In acest fel se mentine creierul sanatos, accidentele vasculare scad cu 70%, scade riscul aparitiei obezitatii, al hipertensiunii arteriale, al tulburarilor neurologice, iar mortalitatea scade cu 50%. O alimentatie de tip mediteranean, bogata in fructe si legume, ajuta la asigurarea unei cantitati mari de antioxidanti, care protejeaza impotriva bolilor de imbatranire. La acest mod de alimentatie mediteranean se adauga un anumit timp care trebuie acordat pentru mese, cat si un stil de viata activ, care protejeaza organismul impotriva diferitelor boli.

Dieta mediteraneana (cretana) este benefica atat pentru cei mici, cat si pentru adulti, pentru ca imbunatateste speranta de viata si ajuta la formarea unor deprinderi sanatoase. Femeile care urmeaza o dieta mediteraneana pot avea mai usor copii, pentru ca acest regim ajuta la mentinerea echilibrului hormonal. O alimentatie dupa modelul mediteranean reduce riscul de depresie, pentru ca se consuma multe fructe si legume care au un continut ridicat de vitamine si fibre.

Salata greceasca cu ardei, branza, rosii, ceapa, masline, condimente - photo by roboppy (CC BY-NC-ND 2.0), on Flickr

Salata greceasca cu ardei, branza, rosii, ceapa, masline, condimente - photo by roboppy (CC BY-NC-ND 2.0), on Flickr

Dieta mediteraneana este un model de alimentatie care se recomanda a fi urmat, deoarece protejeaza inima, arterele si imbunatateste memoria. Oamenii trebuie sa fie constienti ca trebuie sa duca o viata cat mai sanatoasa.

Bibliografie

Mai multe amanunte despre celebra dieta mediteraneana gasiti la adresele web de mai jos:

  • Paginile de pe Wikipedia, in limbile romana, engleza, franceza, dedicate dietei mediteraneene
  • Pagina de pe Wikipedia, in limba engleza, dedicata Piramidei Dietei Mediteraneene

  • Credit photo 1: By en:User:Action st (en:Image:GreekSalad(2).jpg) [GFDL or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
  • Credit photo 2: by danichro [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/)], on Flickr
  • Credit photo 3: by Ruth L [CC BY-ND 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/)], on Flickr
  • Credit photo 4: by Nate Gray: A Culinary (Photo) Journal [CC BY-NC-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/)], on Flickr
  • Credit photo 5: by Magalie L’Abbé [CC BY-NC 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/)], on Flickr
  • Credit photo 6: by roboppy [CC BY-NC-ND 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/)], on Flickr

Speak Your Mind

*